تاریخ آخرین به روز رسانی بخش خبر پیچک نیوز                                 شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تذکر رهبری به دولت و مجلس

مدیرمسؤول «۹ دی» از حضور هفته‌ گذشته احمدی‌نژاد در مجلس به عنوان تجربه‌ای جدید از تعامل قوا یاد کرد و آن را محصول درایت رهبر حکیم انقلاب در ارائه تذکر به دولتی‌ها و مجلسی‌ها قبل از برگزاری این جلسه دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمید رسایی در سرمقاله امروز هفته‌نامه «9 دی» کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه را از نظر رهبر معظم انقلاب، عین خیانت دانست و مهم‌ترین دلیل بی حاشیه برگزار شدن حضور احمدی‌نژاد در مجلس را تذکرات شب قبل رهبری به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و رئیس دولت و تیم اقتصادی وی عنوان کرد.

متن کامل یادداشت نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول هفته‌نامه «9 دی» به شرح ذیل است:

هفته گذشته مجلس شورای اسلامی یک تجربه جدید از جلسات مشترک و تعامل با دولت را پشت سر گذاشت؛ احمدی نژاد به مجلس آمد و در خصوص مهم‌ترین مسائل کشور از تریبون خانه ملت با نمایندگان و مردم سخن گفت. با توجه به فضاسازی های رسانه‌ای که در طول حدود یک هفته قبل از آن ایجاد شده بود، بسیاری در انتظار جلسه پرچالشی بودند اما بر خلاف آنچه القا می شد، جلسه مشترک دولت و مجلس از کم‌ترین تنش برخوردار بود.

در خصوص این جلسه نکاتی به نظر می رسد که یادآور می شوم:

1. جلسه هفته قبل همانطور که اشاره شد، از کم‌ترین حاشیه برخوردار بود؛ هر چند آقای احمدی‌نژاد در فرازهای پایانی سخنانش انتقاداتی را متوجه رئیس مجلس و برخی نمایندگان کرد اما نحوه بیان این گلایه‌ها با نیش و کنایه‌های گزنده همراه نبود و آقای لاریجانی نیز تلاش کرد تا بر خلاف بسیاری از مواقع دیگر، با تأمل بیشتری به ادعاهای رئیس جمهور پاسخ بدهد. اکثر نمایندگانی که سخن گفتند نیز در لحن بیان نقطه نظرات خود تغییراتی داده بودند و همین نکات جلسه هفته قبل را با کم‌ترین تنش مواجه کرد؛ البته برخی نمایندگان هر چند به بهانه عضویت و از طرف کمیسیون تخصصی پشت تریبون رفتند اما نه تنها تخصصی سخن نگفتند که کاملا سیاسی و عادی اظهار نظر کردند.

2. در اینکه جلسه مذکور نسبت به موارد مشابه قبل از حاشیه کم‌تری برخوردار بود، تردید نیست اما مهم‌ترین عامل این بی حاشیه‌‌بودن، به تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی بر می گشت؛ پیش از این نیز البته به صراحت تمام، رهبر معظم انقلاب کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه را عین خیانت دانسته بودند. بر اساس آنچه رؤسای برخی کمیسیون‌های اقتصادی نقل کردند، یک شب قبل از جلسه علنی هفته گذشته مجلس، رهبر معظم انقلاب که یکی از دغدغه‌هایشان کاهش تنش میان قوای سه گانه است، در جلسه مذکور از مجلس و دولت می خواهند که یکدیگر را تحمل کنند و روند همکاری بین دو قوه را به سمت و سوی تعامل بیشتر ببرند. همچنین ایشان بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می کنند به طوری که نه مطالبه «صفر» برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه «صد» دولت، در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها و البته در کنار این دو تذکر مهم از همه مسئولان می خواهند که با برنامه ریزی و پیگیری مجدانه در صدد جبران فشارهای اقتصادی ماه‌های اخیر و ماه‌های بعدی بویژه در روزهای پایانی سال نسبت به اقشار ضعیف و آسیب پذیر باشند؛ در پایان هم اتمام حجت می کنند آنچه باید به مسئولان کشور و بویژه جمع حاضر تذکر می دادند و می گفتند را فرموده‌اند و ...

3. این البته نکاتی بود که نمایندگان صبح روز چهارشنبه از برخی رؤسای کمیسیون های مجلس شنیدند؛ شاید اگر رئیس مجلس قبل از جلسه علنی مانند بسیاری از مواقع دیگر، گزارشی از این دیدار به نمایندگان می داد، به همین میزان تلخی هم در جلسه روز چهارشنبه به وجود نمی آمد اما چه می شود کرد وقتی آقای لاریجانی از پشت تریبون رسمی مجلس خبر از نامه‌نگاری خود به رهبر انقلاب و گلایه از تأخیر دولت در ارائه بودجه می دهد و اعلام می کند رهبری انقلاب به دولت در اینباره تذکر داده‌‌اند اما از تذکرات دیگری که شنیده‌اند چیزی نمی گویند!

4. فضاسازی های مصنوعی رسانه‌ها و برخی چهره‌های حزبی و سیاسی، چنان التهابی در بازار به وجود آورده بود که برخی فعالان این عرصه در تماس با 9 دی ادعا می کردند التهاب در بازار ارز و سکه به شکلی است که با حضور رئیس جمهور در مجلس و سخنان نمایندگان در تقابل با آن، قیمت ارز و سکه با رشد سعودی قابل توجهی روبرو خواهد شد اما رئیس جمهور به مجلس آمد و رفت، نمایندگان هم مواضع خود را بیان کردند و بازار ارز و سکه هم هیچ تغییری نکرد! چرا که مدار این جلسه بر تعامل بسته شده بود و این همان نکته‌ای است که رهبری انقلاب پیش از این نیز بارها بر آن اشاره کرده‌اند.

5. تحلیل سخنان رئیس جمهور محترم را به فرصتی دیگر وامی گذارم اما با نگاهی گذرا باید گفت که بخشی از سخنان رئیس جمهور هر چند در جای خود، طرح و ایده قابل بررسی است اما به هیچ وجه توجیهی برای بیان آن در روزهای پایانی یک دولت نمی توان یافت از جمله موضوع معادن و جنگلها و مراتع. بخشی دیگر از سخنان رئیس جمهور در خصوص مرحله دوم هدفمندی نیز قابل بررسی و تامل است و نمی توان آن را غیر کارشناسی و شعاری دانست. همانطور که استدلال های مخالفین وی نیز از همین ویژگی برخوردار است. کما اینکه چند تن از نمایندگانی که بعد از رئیس جمهور سخن گفتند نیز حرف جدی و محکمی برای رد طرح دولت در پنج برابر کردن پرداختی هدفمندی یارانه‌ها داشتند و البته برخی دیگر از نمایندگان به هیچ وجه فنی و کارشناسانه سخن نگفتند بلکه سیاسی، شعاری و واکنشی رفتار کردند و به بدنه جامعه پیام «لجاجت» در برابر دولت را منتقل کردند، در حالی که با مدیریت صحیح و عجله نکردن در موضع‌گیری، ممکن بود بهتر از این هم عمل شود تا مجلس به مواضع منفعلانه و لجوجانه متهم نشود.

6. متأسفانه یکی از تلخی های این جلسه، بحث چگونه آمدن یا نیامدن رئیس جمهور به مجلس بود؛ هیئت رئیسه مجلس در ابتدا برای حضور احمدی‌نژاد شرط قرار داد و آن را مشروط به نشستن رئیس جمهور در صحن علنی و شنیدن سخنان نمایندگان کرد. این اقدام شرطی، احمدی‌ نژاد را به واکنش متقابل واداشت و سبب شد تا وی نیز اعلام کند هیچ شرطی را نمی پذیرد. آئین نامه داخلی مجلس نیز البته به رئیس جمهور این حق را می دهد که پس از طرح نظراتش صحن علنی را ترک کند، هر چند باقی ماندن و شنیدن سخنان طرف مقابل پسندیده تر است اما ترک صحن علنی، اقدامی غیر قانونی نیست.

7. یکی دیگر از تلخی های جلسه هفته قبل، اقدام هیئت رئیسه در تعیین برخی نمایندگان خاص با مواضع خاص برای ایراد سخن پس از سخنان رئیس جمهور بود؛ این اقدام هیئت رئیسه نیز بر خلاف آئین نامه است و به همین دلیل با اعتراض و واکنش نمایندگان با سلایق مختلف روبرو شد. توجیه رئیس مجلس این بود که چون همه نمایندگان نمی توانند صحبت کنند پس باید چند نفر سخن بگویند و بهتر است آن چند نفر هم افراد متخصص باشند. اگر بگذریم از اینکه تعدادی از این نمایندگان تخصصی سخن نگفتند، باید گفت که این استدلال بر خلاف روال جاری در مجلس شوراست؛ چرا که بر اساس روال قانونی حاکم بر مجلس، وقتی مهم‌ترین طرح یا لایحه اقتصادی، سیاسی، بهداشتی، امنیتی یا فرهنگی در دستور کار مجلس قرار می گیرد، نمایندگان حق دارند با ثبت‌نام و سپس قرعه درباره هر یک از این موضوعات صحبت کنند و به هیچ وجه عضویت در کمیسیون تخصصی مرتبط با موضوع، در سخن گفتن ایشان شرط نیست. با این حساب سؤال بسیاری از نمایندگان این بود که چرا همواره در بزنگاه‌های خاص مجلس فقط چند تن از نمایندگان هستند که فرصت اظهار نظر پیدا می کنند، آن هم نمایندگانی که در طول سال همواره مواضع از پیش تعیین شده‌ای در خصوص برخی موضوعات دارند و شایسته‌تر است که طبق روال حاکم بر هر طرح یا لایحه و هر تحرک دیگر در مجلس، اجازه داده می شد تا علاقمندان بتوانند اعلام موضع کنند و صدای دیگری هم از مجلس شنیده شود.

8. با همه اینها باید گفت که جلسه روز چهارشنبه تجربه‌ای موفق هر چند با تأخیر بود؛ قطعا از تعامل منطقی و سازنده بین مجلس و دولت که در آینده می تواند بهتر از این باشد، برخی جریانات سیاسی ضرر خواهند کرد و تمام تلاش خود را می کنند که این روال استمرار نیابد، همانطور که پس از جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته، فریاد عصبانیت از سایت هاشمی رفسنجانی و به قلم یکی از عناصر نزدیک به وی بلند شد؛ این در حالی است که مهم‌ترین دغدغه هاشمی رفسنجانی وحدت ملی عنوان می شود و علی القاعده، با نزدیکی و تعامل مثبت بین مجلس و دولت، از آنجا که یک گام به وحدت نزدیک شده‌‌ایم، این جریان باید خوشحال باشد، اما چرا فردی مأموریت می یابد تا در سایت هاشمی رفسنجانی یادداشت بنویسد و مجلس را به باد استهزا بگیرد، جواب روشن است: چون شعار وحدت ملی یک دروغ است.

گردآوری : / مرجع خبر : تابناک
تاریخ درج خبر : 1391/10/30
جدیدترین خبرها
جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلا و ارز
سقوط ناگهانی قیمت سکه و ارز
سکه هنوز حباب دارد
دستور روحانی برای بررسی گفت‌وگو با 1+5
اجناس الکترونیکی ارزان شد
بهای جهانی طلا به پایین‌ترین قیمت در 33 ماه گذشته رسید
قیمت خانه کاهش یافت
قیمت خودرو با افت نرخ ارز کاهش نمی‌یابد
آمادگی واشنگتن برای پرواز مستقیم به تهران
حباب 20 درصدی قیمت مسکن/ کاهش قیمتها آغاز شد

آرشیو خبرها
اخبار
دلایل کاهش نرخ طلا و ارز در بازار+قیمت‌های امروز
معمای «ارز» ارزان در پایان دولت احمدی‌نژاد
اخبار روز
افزایش نظارت‌ بر قیمت زمین در دولت جدید
کاهش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟
قیمت‌های کاهش یافته خودرو اعلام شد
برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز
سرگردانی بازار ارز و نوسان شدید قیمت‌ها
نیازی به مصادره روحانی نیست!
سید حسن خمینی به روحانی چه توصیه‌ای کرد؟
رویکرد متفاوت سیما در مستند «چرا روحانی»
ادامه روند کاهش قیمت طلا و ارز در بازار
نرخ ارز باز هم کاهش می‌یابد
دیدار حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی
جزئیات دیدار عارف با روحانی
سونامی کاهش قیمتها به مسکن رسید
عارف با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد
با کاهش نرخ ارز حباب قیمت مسکن هم می‌ترکد
قیمت باقی خودروهای داخلی تعیین نشد
کوچ سرمایه‌ها از سکه و دلار
عارف: با دولت روحانی همکاری می‌کنم
احمدی‌نژاد ۳ بار درخواست حکم حکومتی کرد
پگاه آهنگرانی به روحانی چه گفت؟
نرخ بالای میوه در میادین+ریز قیمت‌ها
کاهش شدید قیمت طلا و ارز در بازار
آغاز پیش فروش مگان هاچ‌ بک در ایران + قیمت
قفل بازار خودرو در انتظار «کلید»
خاتمی: دولت روحانی نمی‌تواند معجزه کند
کدامیک‌ از وزرا هفته گذشته از احمدی‌نژاد صد سکه طلا گرفتند
خاتمی به روحانی تبریک گفته است؟
پیش‌بینی کاهش قیمت خانه در ماه‌های آینده
واریز یارانه دارو به حساب خانوار بزودی
قالیباف دیگر شانس حضور در شهرداری را نخواهد داشت
تحلیف روحانی دو روز بعد از تنفیذ برگزار می‌شود
ایران تا صبح نخوابید
توصیه عارف به روحانی درباره احمدی‎نژاد
حق‌الناس را جدی بگیرید
جدیدترین قیمت‌ خودروهای پرتیراژ داخلی
احمدی‌نژاد و روحانی دیدار کردند
جزئیات احضار رئیس جمهور به دادگاه
اشتون: منتظر برقراری دولت جدید ایران خواهیم ماند
خاکشیر، نوشیدنی روزهای گرم تابستان
رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست خبری
استان‌هایی‌که عجیب‌ترین رای‌ها‌ را به صندوق ریختند
احمدی‌نژاد با شکایت لاریجانی به دادگاه احضار شد
حضور افرادی همچون "عارف" در دولت یازدهم
علت افزایش قیمت ارز به روایت وزیر اقتصاد
دستگیری چند تن از عوامل مخل بازار ارز
اسامی نهایی منتخبان شورای شهر تهران
یارانه‌ نقدی پردرآمدها قطع می‌شود
همه وعده‌های اقتصادی "روحانی" در دولت تدبیر و امید
تاثیر کاهش قیمت ارز بر بازار IT
زمان اولین نشست خبری حسن روحانی
رمز عبور‌ «جی‌میل» سرقت شد
دستور فوری احمدی‌نژاد به 2 وزیر اقتصادی
کشف عضوی جدید در بدن انسان!
کاخ سفید:همچنان آماده تعامل مستقیم با ایران هستیم
حسن روحانی درباره‌ی فرهنگ قول داد که...
پیام روحانی خطاب به مردم ایران
حضور خاتمی و سید حسن خمینی در منزل عارف
واکنش اشتون به منتخب شدن روحانی
پیام تبریک احمدی نژاد به مردم و روحانی
عارف پیروزی روحانی در انتخابات را تبریک گفت
انتخابات برنامه‌ دلالان خودرو را به هم ریخت
شکست اصولگرایی لازم بود!
قیمت سکه و طلا کاهش یافت
اعلام نتایج ترکیبی از کل کشور است
نبض تند بازار خودرو
سریال تکراری سیب‌زمینی
حمله به حساب دهها هزار ایرانی در جیمیل
ورود خودروهای آمریکایی به ایران با طعم انتخابات
در این کافی‌شاپ یاد بدبختی‌هایتان بیفتید!
سید محمد خاتمی رسما از حسن روحانی حمایت کرد
بازار مسکن رونق می‌گیرد
تمام وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره اینترنت
حمایت رسمی هاشمی از روحانی
زمان برداشت یارانه خرداد اعلام شد
مطهری : کناره‌گیری عارف مدبرانه و حکیمانه بود
نامه روحانی به محمدرضا عارف
ستادهای عارف در اختیار روحانی قرار می گیرد؟
بهمنی وعده داد: نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی می‌شود
چه کسی خودرو را گران کرد؟
تولید دو ماهه خودرو اعلام شد
عارف انصراف داد+متن بیانیه
اجماع شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بر روحانی
دستگیری نصاب دوربين مخفي در منزل تازه عروس
حدادعادل از انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد
قیمت خودرو افزایش یافت + جدول قیمت ها
خدمات رایتل در کدام شهرها قابل دسترسی است؟
واکنش رییس ستاد روحانی به احتمال بررسی مجدد صلاحیت
ائتلاف عارف و روحانی قطعی است
جواب منفی انتظامی و پرستویی به یک کاندیدا
ظلم آشکار به 7 کاندیدا و 77 میلیون ایرانی
استقبال خاتمی از ائتلاف عارف و روحانی
رخنه ماهی‌های آلوده در بازار
جدول/ قیمت انواع خودرو داخلی
پیش فروش تیبا 2 و عرضه 3 محصول جدید پارس خودرو
اظهار نظر نیکزاد درباره آینده مسکن
مسکن در زمستان‌ها گران‌تر می‌شود!
قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت
چه کسی قیمت خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند؟
پاسخ‌ وزیر اقتصاد به انتقادات
جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار
چگونگی تک نرخی شدن ارز/ نرخ بازار آزاد واقعی نیست
چاپ اسکناس‌های درشت‌ را در دستور کار داریم
مگان هاچ بک به ایران می‌آید
جی‌میل دوباره باز نمی‌شود؟!
احتمال برگزاری مناظره چهارم کاندیداها
واکنش صالحی به مناظره سوم کاندیداها
ائتلاف اصولگرايان با اين همه اختلاف!
شوک قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت
تولید خودروی هم‌کلاس پژو 308 در ایران
احتمال ائتلاف روحانی و عارف در روزهای آینده
گوشی برندهای معروف موبایل و خطر تشعشعات سرطان‌زا
بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی
نظر نامزدها درباره‌ی مناظره دوم چه بود؟
بهمنی: از واردات طلا تا 15 سال بی نیازیم






1