تاریخ آخرین به روز رسانی بخش خبر پیچک نیوز                                 شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
یارانه‌ نقدی پردرآمدها قطع می‌شود

مشاور اقتصادی هفتمین رییس جمهور منتخب مردم تاکید کرد: باید کاری کنیم که وضعیت معیشت مردم در پایان کار دولت یازدهم نسبت به سال جاری افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت با بیان این‌که قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با شکل فعلی ادامه می‌یابد و دولت یازدهم قصد دارد به برخی دهک‌ها یارانه کالایی بدهد، اظهار کرد: طبق ماده 7 قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نسبت درآمد خانوارها بین سرپرست خانوار تقسیم کند.

وی با بیان این‌که متاسفانه دولت در مرحله اول اجرای این قانون به کلیه دهک‌ها یارانه یکسان پرداخت کرد، افزود: در واقع تعدادی از دهک‌های پر درآمد که به این یارانه نیاز نداشتند نیز این مبلغ را دریافت کردند.

مشاور اقتصادی هفتمین رییس جمهور منتخب مردم با بیان این‌که بنا به آمار مرکز آمار ایران بیش از 3.5 میلیون نفر از هموطنان ما بیکار هستند گفت: مبنای این آمار افرادی هستند که در یک هفته حتی یک ساعت هم بدون کسب درآمد کار نکرده باشند.

نوبخت با اشاره به این‌که با توجه به این تعریف باز هم 3.5 میلیون نفر بیکار داریم، اضافه کرد: در مورد دهک‌های بالای جامعه که به یارانه نقدی نیاز ندارند باید به امنیت سرمایه‌گذاری و اجتماعی آن‌ها توجه کنیم.

وی افزود: دکتر روحانی معتقد است که در اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها عدالت باید رعایت شود و در واقع عدالت حکم می کند به افرادی که فاقد هیچ درآمدی نیستند با همان چشمی که به اغنیا نگاه می‌شود، نگاه کنیم.

مشاور اقتصادی رییس جمهور منتخب با اشاره به این‌که 3.5 میلیون بیکار معادل نیم درصد یک دهک جامعه را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر دو دهک ثروتمند را از دریافت یارانه حذف کنیم می توانیم یارانه این 3.5 میلیون نفر را چهار برابر کنیم. نوبخت با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها پیش از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها و مطرح شدن بحث خوشه بندی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که به گروهی کمک کنیم که جزو اقشار کم درآمد باشند.بنابراین ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل توسط دولت آینده دنبال می‌شود. در غیر این صورت اطلاعات لازم برای تخصیص بهینه منابع را در اختیار نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که دو اتفاق مهم باید در زندگی مردم رخ بدهد تا احساس بهتری در پایان کار دولت یازدهم نسبت به ابتدای آن داشته باشند گفت: وضعیت معیشت مردم باید بهتر شود. به عبارت دیگر هر خانوار ایرانی در سال 96 باید قدرت خریدش نسبت به سال 92 افزایش پیدا کند البته این به معنای آن نیست که درآمد مردم افزایش یابد و همگام با آن تورم نیز رشد کند. مانند اتفاقی که طی سال‌های 84 تا 91 رخ داد و عملا قدرت خرید مردم کاهش یافت. مشاور اقتصادی رییس جمهور منتخب با اشاره به کاهش ارزش پول ملی به یک سوم طی این سال‌ها تصریح کرد: قدرت خرید کارمندان و کارگران در سال 90 کاهش یافته است و اگرچه درست است که با اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها وضعیت دهک‌های پایین را بهبود بخشیدند اما به همین نسبت دهک‌های ثروتمند نیز ثروتمند شدند. نوبخت ادامه داد: در واقع با افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین و ثروتمند شدن دهک‌های بالای جامعه به دهک‌ متوسط جامعه فشار وارد شد و در واقع در سال 90 دهک‌های متوسط را فقیرتر کردیم. مشاور اقتصادی رییس جمهور منتخب با بیان این‌که در تلاشیم فاصله و شکاف درآمدی دهک‌های بالا و پایین جامعه را کاهش دهیم، تاکید کرد: این مسئله محقق نمی‌شود مگر این که از دو راهبرد افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه آن در جامعه استفاده کنیم چرا که اگر ثروت ملی تولید شود درآمد هر خانوار ایرانی افزایش خواهد یافت.

انتظار ملت از رییس جمهور استفاده از تجربه دیپلماسی در جهت کاهش فشار تحریم ها

نوبخت گفت: انتظاری که ملت ایران از رییس جمهور منتخب با توجه به توانایی‌هایش دارد این است که از توانایی خود در کنار سایر مزیت‌ها در عرصه مذاکرات بین المللی به نحو شایسته استفاده کرده و با توجه به تجربه دیپلماسی خود فشاری را از طریق تحریم‌های ظالمانه که توجیه ندارد به ملت ایران وارد شده است از طریق مذاکره کاهش دهد و گشایشی را در این راستا ایجاد کند.البته این به معنای آن نیست که دولت یازدهم از منافع ملی عدول می‌کند. مشاور اقتصادی رییس جمهوری منتخب با بیان این‌که در تلاشیم فاصله و شکاف درآمدی دهک‌های بالا و پایین جامعه را کاهش دهیم، تاکید کرد: این مسئله محقق نمی‌شود مگر این که از دو راهبرد افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه آن در جامعه استفاده کنیم چرا که اگر ثروت ملی تولید شود درآمد هر خانوار ایرانی افزایش خواهد یافت.

انتظار ملت از رییس جمهور استفاده از تجربه دیپلماسی در جهت کاهش فشار تحریم‌ها

نوبخت گفت: انتظاری که ملت ایران از رییس جمهور منتخب با توجه به توانایی‌هایش دارد این است که از توانایی خود در کنار سایر مزیت‌ها در عرصه مذاکرات بین‌المللی به نحو شایسته استفاده کرده و با توجه به تجربه دیپلماسی خود فشاری را از طریق تحریم‌های ظالمانه که توجیه ندارد به ملت ایران وارد شده است از طریق مذاکره کاهش دهد و گشایشی را در این راستا ایجاد کند.البته این به معنای آن نیست که دولت یازدهم از منافع ملی عدول می کند.

نحوه حضور عارف و روحانی در دولت یازدهم

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک درباره استفاده دولت یازدهم از محمدرضا عارف گفت: از نماینده اقتصادی دکتر عارف دعوت کردم و مذاکراتی را انجام دادم و قطعا با توجه به توانایی‌های ایشان امید است که در دولت یازدهم بهره گرفته شود.

وی درباره نحوه حضور خود در دولت یازدهم گفت: بنده معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز استراتژیک هستم و در گذشته نیز تدریس می‌کنم که البته در مقطعی با جمعی از اقتصاددانان کشور به بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی پرداخته‌ام و این به معنای آن نیست که حتما پستی در دولت یازدهم داشته باشم.

نوبخت با بیان این‌که همچنین دولت آینده از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و هچنین اعتدالگرایان استفاده می‌کند تصریح کرد: قصد دعوا با هیچ گروه خاصی نداریم و از تجربیات سایرین استفاده می کنیم. سرمایه در گردش مشکل واحدهای تولیدی وی در ادامه با بیان این‌که تورم می‌تواند در ارزش پول ملی ثبات و امنیت اقتصادی، بهبود فضای کسب وکار و تولید و اشتغال موثر باشد، تاکید کرد:‌ راه‌های مهار تورم باید از مسیرهایی باشد که تورم تزریق می‌شود و در واقع به میزان تسلطی که بر این مسیر ما داریم می توانیم تورم را مهار کنیم.

مشاور اقتصادی رییس جمهور منتخب با اشاره به این‌که در اقتصاد چهار بازار اصلی پول، سرمایه، کار و کالا داریم، خاطرنشان کرد: در شرایطی که عرضه و تقاضا نامتوازن است و تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

نوبخت سرمایه در گردش را از مشکلات واحدهای تولیدی در کشور اعلام و خاطرنشان کرد: بخش تولید با کمبود نقدینگی روبرو است. وی افزود: اگر در اقتصاد سیاست‌های انبساطی که منجر به افزایش حجم پول می‌شود به کار گرفته شود و یا تسهیلات افزایش یافته و مخارج دولت نیز افزایش یابد رشد نقدینگی رخ می‌دهد زیرا باعث افزایش تقاضا می‌شود بنابراین همبستگی مستقیم بین نرخ تورم و نقدینگی وجود دارد.بنابراین در اتخاذ سیاست‌های پولی و حتی مخارج دولت باید به ظرفیت‌های اقتصادی توجه کنیم.

مشاور اقتصادی رییس جمهور منتخب با بیان این‌که در قانون برنامه چهارم و پنجم بالاترین نرخ رشد نقدینگی 20 درصد در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: باید سیاست‌های پولی و مالی را به گونه‌ای انتخاب کنیم که میزان عرضه و تقاضا متعادل شود.

نوبخت همچنین به تورم حاصل در بخش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تورم در مسیر عرضه از افزایش قیمت عوامل تولید نیز حاصل می‌شود.

گردآوری : پیچک نیوز / مرجع خبر : ایسنا
تاریخ درج خبر : 1392/3/27
جدیدترین خبرها
جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلا و ارز
سقوط ناگهانی قیمت سکه و ارز
سکه هنوز حباب دارد
دستور روحانی برای بررسی گفت‌وگو با 1+5
اجناس الکترونیکی ارزان شد
بهای جهانی طلا به پایین‌ترین قیمت در 33 ماه گذشته رسید
قیمت خانه کاهش یافت
قیمت خودرو با افت نرخ ارز کاهش نمی‌یابد
آمادگی واشنگتن برای پرواز مستقیم به تهران
حباب 20 درصدی قیمت مسکن/ کاهش قیمتها آغاز شد

آرشیو خبرها
اخبار
دلایل کاهش نرخ طلا و ارز در بازار+قیمت‌های امروز
معمای «ارز» ارزان در پایان دولت احمدی‌نژاد
اخبار روز
افزایش نظارت‌ بر قیمت زمین در دولت جدید
کاهش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟
قیمت‌های کاهش یافته خودرو اعلام شد
برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز
سرگردانی بازار ارز و نوسان شدید قیمت‌ها
نیازی به مصادره روحانی نیست!
سید حسن خمینی به روحانی چه توصیه‌ای کرد؟
رویکرد متفاوت سیما در مستند «چرا روحانی»
ادامه روند کاهش قیمت طلا و ارز در بازار
نرخ ارز باز هم کاهش می‌یابد
دیدار حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی
جزئیات دیدار عارف با روحانی
سونامی کاهش قیمتها به مسکن رسید
عارف با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد
با کاهش نرخ ارز حباب قیمت مسکن هم می‌ترکد
قیمت باقی خودروهای داخلی تعیین نشد
کوچ سرمایه‌ها از سکه و دلار
عارف: با دولت روحانی همکاری می‌کنم
احمدی‌نژاد ۳ بار درخواست حکم حکومتی کرد
پگاه آهنگرانی به روحانی چه گفت؟
نرخ بالای میوه در میادین+ریز قیمت‌ها
کاهش شدید قیمت طلا و ارز در بازار
آغاز پیش فروش مگان هاچ‌ بک در ایران + قیمت
قفل بازار خودرو در انتظار «کلید»
خاتمی: دولت روحانی نمی‌تواند معجزه کند
کدامیک‌ از وزرا هفته گذشته از احمدی‌نژاد صد سکه طلا گرفتند
خاتمی به روحانی تبریک گفته است؟
پیش‌بینی کاهش قیمت خانه در ماه‌های آینده
واریز یارانه دارو به حساب خانوار بزودی
قالیباف دیگر شانس حضور در شهرداری را نخواهد داشت
تحلیف روحانی دو روز بعد از تنفیذ برگزار می‌شود
ایران تا صبح نخوابید
توصیه عارف به روحانی درباره احمدی‎نژاد
حق‌الناس را جدی بگیرید
جدیدترین قیمت‌ خودروهای پرتیراژ داخلی
احمدی‌نژاد و روحانی دیدار کردند
جزئیات احضار رئیس جمهور به دادگاه
اشتون: منتظر برقراری دولت جدید ایران خواهیم ماند
خاکشیر، نوشیدنی روزهای گرم تابستان
رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست خبری
استان‌هایی‌که عجیب‌ترین رای‌ها‌ را به صندوق ریختند
احمدی‌نژاد با شکایت لاریجانی به دادگاه احضار شد
حضور افرادی همچون "عارف" در دولت یازدهم
علت افزایش قیمت ارز به روایت وزیر اقتصاد
دستگیری چند تن از عوامل مخل بازار ارز
اسامی نهایی منتخبان شورای شهر تهران
یارانه‌ نقدی پردرآمدها قطع می‌شود
همه وعده‌های اقتصادی "روحانی" در دولت تدبیر و امید
تاثیر کاهش قیمت ارز بر بازار IT
زمان اولین نشست خبری حسن روحانی
رمز عبور‌ «جی‌میل» سرقت شد
دستور فوری احمدی‌نژاد به 2 وزیر اقتصادی
کشف عضوی جدید در بدن انسان!
کاخ سفید:همچنان آماده تعامل مستقیم با ایران هستیم
حسن روحانی درباره‌ی فرهنگ قول داد که...
پیام روحانی خطاب به مردم ایران
حضور خاتمی و سید حسن خمینی در منزل عارف
واکنش اشتون به منتخب شدن روحانی
پیام تبریک احمدی نژاد به مردم و روحانی
عارف پیروزی روحانی در انتخابات را تبریک گفت
انتخابات برنامه‌ دلالان خودرو را به هم ریخت
شکست اصولگرایی لازم بود!
قیمت سکه و طلا کاهش یافت
اعلام نتایج ترکیبی از کل کشور است
نبض تند بازار خودرو
سریال تکراری سیب‌زمینی
حمله به حساب دهها هزار ایرانی در جیمیل
ورود خودروهای آمریکایی به ایران با طعم انتخابات
در این کافی‌شاپ یاد بدبختی‌هایتان بیفتید!
سید محمد خاتمی رسما از حسن روحانی حمایت کرد
بازار مسکن رونق می‌گیرد
تمام وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره اینترنت
حمایت رسمی هاشمی از روحانی
زمان برداشت یارانه خرداد اعلام شد
مطهری : کناره‌گیری عارف مدبرانه و حکیمانه بود
نامه روحانی به محمدرضا عارف
ستادهای عارف در اختیار روحانی قرار می گیرد؟
بهمنی وعده داد: نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی می‌شود
چه کسی خودرو را گران کرد؟
تولید دو ماهه خودرو اعلام شد
عارف انصراف داد+متن بیانیه
اجماع شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بر روحانی
دستگیری نصاب دوربين مخفي در منزل تازه عروس
حدادعادل از انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد
قیمت خودرو افزایش یافت + جدول قیمت ها
خدمات رایتل در کدام شهرها قابل دسترسی است؟
واکنش رییس ستاد روحانی به احتمال بررسی مجدد صلاحیت
ائتلاف عارف و روحانی قطعی است
جواب منفی انتظامی و پرستویی به یک کاندیدا
ظلم آشکار به 7 کاندیدا و 77 میلیون ایرانی
استقبال خاتمی از ائتلاف عارف و روحانی
رخنه ماهی‌های آلوده در بازار
جدول/ قیمت انواع خودرو داخلی
پیش فروش تیبا 2 و عرضه 3 محصول جدید پارس خودرو
اظهار نظر نیکزاد درباره آینده مسکن
مسکن در زمستان‌ها گران‌تر می‌شود!
قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت
چه کسی قیمت خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند؟
پاسخ‌ وزیر اقتصاد به انتقادات
جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار
چگونگی تک نرخی شدن ارز/ نرخ بازار آزاد واقعی نیست
چاپ اسکناس‌های درشت‌ را در دستور کار داریم
مگان هاچ بک به ایران می‌آید
جی‌میل دوباره باز نمی‌شود؟!
احتمال برگزاری مناظره چهارم کاندیداها
واکنش صالحی به مناظره سوم کاندیداها
ائتلاف اصولگرايان با اين همه اختلاف!
شوک قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت
تولید خودروی هم‌کلاس پژو 308 در ایران
احتمال ائتلاف روحانی و عارف در روزهای آینده
گوشی برندهای معروف موبایل و خطر تشعشعات سرطان‌زا
بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی
نظر نامزدها درباره‌ی مناظره دوم چه بود؟
بهمنی: از واردات طلا تا 15 سال بی نیازیم