تاریخ آخرین به روز رسانی بخش خبر پیچک نیوز                                 چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنانی که احمدی‌نژاد برای شنیدنش وقت نداشت

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی نژاد پس از اتمام صحبت های خود با بیان اینکه علی‌رغم تمایل به شنیدن صحبت های نمایندگان برنامه کاری اش فرصت این کار را نمی دهد، شنیدن انتقادات آنان را به وقت دیگری موکول کرد و به همراه هیات دولت مجلس را ترک کرد.

به گزارش «تابناک» پس از اتمام سخنان احمدی نژاد، نمایندگان مجلس به سخنرانی پرداخته و در غیاب وی نظرات و انتقادات خود از عملکرد دولت را بیان کردند.

رجایی: بخش کشاورزی نباید همانند سایر بخش‌ها در کشور دیده شود

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر بخش تولید گفت:‌ در این مدت هزینه تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته در حالی که یارانه پیش‌بینی شده برای این بخش اختصاص نیافته است. عباس رجایی از عدم حضور رییس‌جمهور و نمایندگان دولت (هنگام صحبت نمایندگان) که به گفته وی، تصمیم‌گیر هستند، انتقاد کرد و گفت: افرادی که تصمیم‌گیر هستند شاید این صحبت‌های ما را نشنوند.

وی افزود: امروز بعد از گذشت 33 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، مشکل ما در همه حوزه‌های اقتصادی و غیره عنصر مدیریتی است در حالی که اگر ما مساله مدیریتی را در سیستم اجرایی کشور اصلاح می‌کردیم، بسیاری از مشکلات که به عنوان کلاف پیچیده‌ای به آن نگاه می‌کنیم،‌ پیش نمی‌آمد.

رییس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر این‌که «بخش کشاورزی نباید همانند سایر بخش‌ها در کشور دیده شود» گفت: بخش کشاورزی با موجود زنده سر و کار دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم امروز این بودجه، کود، علوفه و این امکان وجود ندارد، زیرا موجود زنده همه این‌ها را نیاز دارد و عوامل حیاتی باید به موقع به آن تزریق شود وگرنه از بین خواهد رفت. نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها قادر نیست مسائل، مشکلات و هزینه‌های خود را به سایر اقشار منتقل کند و ما باید شرایط را به گونه‌ای طراحی کنیم که مسائل و مشکلات در این بخش حل و فصل شود و این برخلاف بخش صنعت و بازرگانی است. وی از سخنان رییس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: ما انتظار نداریم آقای رییس‌جمهور در همه بخش‌ها تخصص داشته باشند، اما انتظار داریم در یک سخنرانی رسمی دادهایی که می‌زنند، دادهای تخصصی باشد، اینکه می‌گویند جنگل را به دست دامدار بسپاریم و دام از همان جا تغذیه کند درست نیست. اگر جنگل، جنگل باشد علوفه ندارد، کف جنگل علوفه نمی‌روید و این حرف کاملا غیرتخصصی است. بر این اساس واگذاری جنگل به دامدار، یعنی قطع درخت، تابیدن نور به زمین، روییدن علوفه و چریدن دام! رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: اصلا چرا باید در شرایطی که می‌بایست از این پهنه سرزمین برای امنیت غذایی، حضور در بازارهای دنیا و در اختیار گرفتن بخشی از ظرفیت جهانی استفاده کنیم زمین‌های زراعی و مرتع را در اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که شاخص رفاه بقیه بالا برود. اینکه زمین بدهیم، ویلا و باغ‌شهر بسازند کجا حوزه کشاورزی است؟ یعنی ما داریم بخش کشاورزی را نابود می‌کنیم. رجایی با تاکید بر این‌که «حمایت از بخش کشاورزی باید واقعی باشد» ادامه داد: ما هشت میلیون تن گندم به قیمت متوسط هزار تومان خریدیم اما از روستایی خود این خرید را نکردیم و قیمت را آنقدر پایین آوردیم که یا از مرز خارج شد یا غذای دام شد.

مصباحی‌مقدم: پرداخت یارانه‌های نقدی به جای کمک به رفع فقر به نفع ثروتمندان است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود، ولی با پرداخت یارانه‌های نقدی این اهداف هرگز محقق نشد و معضل فقر رفع نشد و تنها به نفع ثروتمندان شد. غلامرضا مصباحی مقدم گفت: پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی رییس‌جمهور که خوب هم بود، مناسب اوایل دولت آینده است؛ نه اواخر این دولت. نماینده مردم تهران با اشاره به ضرورت‌های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بر اصل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خدشه‌ای نیست و قانون باید تا تحقق کامل اهدافش اجرا شود. اما مراحل بعدی اجرای این قانون باید با ملاحظه آثار منفی و مثبت آن اجرا شود و نباید از مجموع آثار آن غفلت کرد و البته در اجرای هر مرحله نیاز به تفاهم و تعامل مجلس و دولت وجود دارد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برقراری عدالت در توزیع و اصلاح ساختارهای تولید و کاهش مصرف بود گفت: متاسفانه در مرحله اول این اهداف به درستی محقق نشد . مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه هر کمکی به تولید شود در اصل به مردم کمک شده است گفت: هر کمکی به تولید، کمک به مردم است و چرا اصلا بنا را بر این قرار دهیم که فقط پول در جیب مردم بگذاریم؟ باید به جای ماهی، ماهیگیری یاد مردم داده شود و قطعا اگر به تولید کمک شود و بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد شکاف بین ثروت و فقر کاهش یافته،‌ کشاورزی رونق می‌یابد و رفاه مردم افزایش می‌یابد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه اهداف اصلاح ساختارهای تولید بسیار حیاتی است گفت: برای اصلاح ساختارهای تولید که از اهداف بسیار مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست نیاز به منابع مالی است. اجرای فاز دوم این منابع را در اختیار می‌گذارد و اصلا آیا مگر پرداخت نقدی بهترین شیوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها است؟

مصباحی مقدم رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم را دومین هدف مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و افزود: پرداخت یارانه‌های نقدی هرگز در راستای رفع فقر و حل این معضل نبوده و البته در راستای تامین ثروتمندان بوده است . مصباحی مقدم با بیان اینکه طرح‌های رییس‌جمهور باید با تفاهم دولت و مجلس پیش برود متذکر شد: اگر بنای دولت تعامل با مجلس باشد از آن استقبال می‌کنیم؛ مجلس به این دلیل از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها جلوگیری کرد که شرایط کشور را مساعد ندید، اما اگر شرایط تغییر کند، تورم کاهش یابد، وضعیت روانی جامعه تعدیل شود و دولت کمک کند، مشکلات رفع خواهد شد و قطعا برای رفع مشکلات نیازمند تفاهم و همفکری دولت و مجلس‌ هستیم.

فولادگر: مجلس و دولت باید برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها راه حلی پیدا کنند

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، نظارت و پیگیری اصل 44 گفت: مجلس معتقد است فاز دوم هدفمندی باید اجرایی شود و دولت و مجلس باید در این زمینه راه‌حلی پیدا کنند. حمیدرضا فولادگر افزود: درباره هدفمندی یارانه‌ها قطعا تحول اقتصادی در کشور انجام شد که علاوه بر آثار مثبت به دلیل نحوه اجرا آثار منفی نیز در بر داشت. وی افزود: در بحث جبران آثار تورمی بر روی اقتصاد خانوار باید گفت براساس آمار بانک مرکزی شاخص بهای مصرف‌ کننده از آغاز اجرای این طرح از 10.5 درصد به 26.5 درصد رسیده است که این آمار مربوط به اوایل سال جاری است. رییس کمیسیون ویژه اصل 44 با بیان اینکه نحوه پرداخت نقدی 45 هزار 500 تومان به تدریج مستهلک می‌شود گفت: برای جبران اقتصاد خانوار باید راه حل دیگری پیدا کرد؛ زیرا قانون فقط نقدی نیست؛ در واقع باید معیشت مردم را در نظر گرفت و با توجه به دوماه پایانی سال جاری مجلس و دولت راه‌حلی در این زمینه پیدا کنند. فولادگر در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تولید اظهار کرد: رسما اعلام شده که تورم تولید ناشی از مسائل ارزی است و مربوط به هدفمندی نمی‌باشد، اما آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص بهای تولید 10.7 درصد بوده که به 32.5 درصد رسیده است؛ البته این موضوع برای قبل از تاثیرات نوسانات ارزی است. وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که قطعا این امر تاثیرگذار بوده اظهار کرد: تورم ایجاد شده سهم تولید را ادا نکرده است و با توجه به آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت نیز تایید شده تا پایان شهریورماه 2200 میلیارد تومان ارز در طرح یارانه‌ها به تولید کمک شده است که این از محل افزایش قیمت‌ها نمی‌باشد؛ در واقع کمتر از 100 میلیارد تومان آن مربوط به محل افزایش قیمت‌هاست و مابقی از سایر منابع پرداخته شده است. رییس کمیسیون ویژه اصل 44 تصریح کرد: این میزان تا پایان شهریورماه نیمی از آن از تسهیلات ارزان‌ قیمت و نیمی دیگر از اصلاحات ساختاری به تولید داده شده است و آنچه که در سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد و میزان آن 16 یا 17 هزار میلیارد تومان بود صحت ندارد. فولادگر با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: مجلس معتقد است که باید اجرایی شود، اما فقط امسال اجرا نشد و تاکید رهبری نیز این است که در این مسیر همدلی دولت و مجلس بتواند راه‌حلی را پیدا کند. وی در بخش دیگری از سخنانش به مولفه‌های محیطی فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل صنعت‌گران و تولیدگران درمورد تامین منابع عدم ثبات در قیمت‌ها و مواد اولیه و نقدینگی است که باید این مشکلات برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی محقق شود. فولادگر در ادامه ضمن نقدی به سخنان رییس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس گفت: وقتی از سرمایه‌گذار دعوت به عمل می‌آید بالطبع عده‌ای به ثروت می‌رسند، اما در قبال آن تولید، کار و اشتغال ایجاد می‌شود؛ چطور می‌توان هم سیاست‌های اصل 44 را اجرا کرد و هم اشتغال را در نظر گرفت؟ لذا باید دولت و مجلس کار کنند که موانع در چرخه تولید برداشته شود.

توکلی: دولت باید به قانون برگردد

توکلی در مورد وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت باید به قانون برگردد و از آغاز پروژه‌های بزرگ در زمان محدود باقیمانده خودداری کند. احمد توکلی گفت: از هشت سال دوره خدمت آقای احمدی‌نژاد، 22 هزار و 920 روز گذشته و تنها 200 روز باقی مانده است. دولت در این زمان باقی‌مانده به سراغ آغاز طرح‌های بزرگ نرود، چراکه تا در اجرای این پروژه‌ها به تفاهم برسیم زمان از دست رفته است.

توکلی ادامه داد: دولت در زمان باقی‌مانده طرح‌های موجود را به صورت قانونی انجام دهد تا خیر اجرای آن به ملت برسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص موادی از قانون اساسی، اظهار کرد: آنچه که آقای احمدی‌نژاد در مورد قانون اساسی به آن اشاره کردند که محل اختلاف بوده است، طی نامه‌ای در سال 89 که توسط احمدی‌نژاد نوشته شده است خدمت رهبری اعلام شد. رهبری نامه را به شورای نگهبان ارجاع دادند و جلسه‌ چهارجانبه‌ای مکمل از اعضای مجلس، دولت، شورای نگهبان و اساتید دانشگاه تشکیل شد. در 18 جلسه از این سری جلسات که هر کدام حدود سه تا چهار ساعت به طول انجامید جمع‌بندی‌هایی حاصل شد که خدمت رهبری هم اعلام شد و نظر آقای احمدی‌نژاد در خصوص اصول مورد اختلاف در قانون اساسی تایید نشد. وی ادامه داد: اگر برداشت آقای احمدی‌نژاد از اصل 126 قانون اساسی درست باشد، نتیجه‌اش این می‌شود که دست به اقدامات جدیدی مانند آنچه در مورد استخدام‌ها مشاهده کردیم می‌زنند. نماینده مردم تهران در مجلس با قرائت بند 11 ملحقات مصوبه مربوط به استخدام‌های جدید دولتی برای مجلس، گفت: در این بند آمده است که کلیه دستگاه‌های اجرایی بدون نیاز به هیچ امر دیگری و بدون نیاز به سایر الزام‌های قانونی و آنچه که در قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه‌های سالانه آمده است راسا در مورد استخدام‌ها، تغییر وضعیت کارکنان و تغییر ساختار سازمان‌ها تصمیم‌گیری کنند. توکلی ادامه داد: آیا این درست است که رییس قوه مجریه دستور بدهد که بدون رعایت هیچ قانونی اقدامی انجام شود؟ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. ما باید به قانون برگردیم و خدمت را بیشتر و زحمت را کمتر کنیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری اشارات احمدی‌نژاد به لیستی از آمارهای تولید در کشور، گفت: من تاکید می‌کنم که عمران با توسعه متفاوت است. عمران با توسعه پایدار متفاوت است، عمران با توسعه پایدار انسانی متفاوت است، همچنین با پیشرفت اسلامی متفاوت است. وی با اشاره به خاطره‌ای از دولت سازندگی گفت: سال 74 من خدمت جناب آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم، ایشان فهرستی می‌دادند از کارهایی که دولت انجام داده است که همه‌اش هم صحیح بود، اما من خدمت ایشان عرض کردم که آقای هاشمی وضع خراب است، مردم راضی نیستند. آقای هاشمی باز اشاره کردند که تولید شمش آلومینیوم در این حد است و تولید چیزهای دیگر در چه سطحی قرار دارد، من باز خدمت‌شان گفتم که فاصله بین شمش آلومینیوم تا سفره مردم کارهایی است که باید انجام شود و بعضی کارهاست که نباید انجام شود. حالا من به احمدی‌نژاد هم می‌گویم وضع خوب نیست، از نظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در انتهای خط وضع خوب نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: کشور در تورم و رکود شدید به سر می‌برد، چشم‌پوشی از وضعیت فعلی اشتباه است. در آینده ممکن است وضع ما بهتر از چیزی که در حال حاضر در آن قرار داریم نباشد. کالاهای وارداتی با ارز گران شده به بازار می‌رسند و این منجر به سرایت گرانی ارز به قیمت‌های داخلی می‌شود.

توکلی اظهار کرد: نرخ نقدینگی با رقم نقدینگی متفاوت است و ما می‌دانیم که این نرخ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. انتظارات در شرایط تورم رکودی روی پایه‌های جدیدی می‌نشیند، باید به فکر نجات مردم بود که آقای احمدی‌نژاد اشاره کردند که مستحق کرامت هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که «با پرداخت نقدی یارانه،‌ جوابی نگرفته‌ایم و نمی‌گیریم» ادامه داد: در وضعیت تورم و رکود شدید باید از هر اقدامی که باعث تحریک تقاضا می‌شود جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: نگویید این الگوها بومی نیست، اینها با اقتصاد ما سازگار است. یارانه نباید افزایش پیدا کند، نباید پولی از صندوق توسعه ملی برداشت شود. نیازمند چاپ اسکناس‌های پرقدرت هستیم، در غیر این صورت مردم به این نتیجه می‌رسند که "از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید".

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ثبات اقتصادی از ثبات در بازار ارز آغاز می‌شود. بازار ارز بر صادرات، واردات، تولید، بودجه، سرمایه‌گذاری، سطح قیمت‌ها و طراز تجاری ما تاثیرگذار است. توکلی تصریح کرد: نباید به ارز به عنوان ملک دولت نگاه شود. ارز ابزار اعمال سیاست است نه ابزار تامین هزینه‌های دولت. باید با تصمیم‌گیری درست برای ارز، قدرت رقابت خارجی کشور را افزایش دهیم. بازار باید ثبات داشته باشد، سفته‌بازی و شکاف دونرخی ارز باید کاهش پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که «ارز دو نرخی موجب فساد است» گفت: وقتی شکر با ارز 1226 تومان وارد می‌شود این برای کشور رانت ایجاد می‌کند و دولت مجبور است واردات بیسکویت، شکلات، نوشابه و هر چیز دیگری را تا لب مرز کنترل کند، این مساله امکان‌پذیر نیست.

توکلی خطاب به نمایندگان گفت: قیمت ارز را یکسان کنید. باید برای مردم یک کالای غذایی تامین کنیم، نگویید سهمیه‌بندی به مصلحت نیست. باید از تجربه‌های بشری استفاده کنیم. در آمریکا بیش از 47 میلیون نفر بسته‌های غذایی در انواع مختلف برای طبقات مختلف دریافت می‌کنند. باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: پول نفت برای کشور ضرر دارد. ادامه روند دو نرخی بودن قیمت ارز به ضرر کشور است. باید از طبقات مختلف مردم با سیاست‌گذاری‌های مناسب حمایت شود.

پزشکیان : مشکل مملکت تنها با انصاف و عمل به قانون حل می‌شود.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: ما اگر قرار است در برابر تهاجم و فشار ایستادگی کنیم جزء با تلاش، کوشش و مقاومت نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. نماینده مردم تبریز اظهار داشت: من امروز اصول و استراتژی‌هایی را مطرح می‌کنم که فکر می‌کنم می‌تواند ما را از وضعیت کنونی خارج کند و حل نماید و اعلام می‌کنم ما در کمیسیون بهداشت و در بخش درمان هیچ چیزی را نمی‌خواهیم جز انصاف و قانون. وی افزود: در رابطه با بحث بهداشت و درمان تاکید می‌کنم آن چیزی که مجلس مصوب کرده است اگر درست اجرا شود هیچ انسانی و هیچ ایرانی در هیچ نقطه‌ای از این کشور برای گرفتن خدمت و حل مشکلات پزشکی و دارو به دنبال کسی نخواهد افتاد و نیازی به التماس کردن به پزشک و بیمارستان و داروخانه ندارد. و این یعنی رسیدگی به محرومین و عدالت. پزشکیان تصریح کرد: در قانونی که خود دولت به مجلس ارائه کرد و مدعی اجرای آن است آمده است که 10 درصد خالص از هدفمندی به محرومین اختصاص داده شود؛ چرا که کسانی که مشکل دارند بدانند اگر وارد بیمارستان شدند از لحظه تولد تا لحظه مرگ خدمت و سلامت او رایگان خواهد بود و این یعنی هدفمندی و قانونی که اگر اجرا شود فرقی بین فقیر و غنی نخواهد بود و 30 درصد اعتبارات آن نیز به صنعت و 20 درصد آن به کشاورزی اختصاص دارد. وی تاکید کرد: اگر قرار است ما تفاهم بکنیم باید بر اساس قانون تفاهم کنیم؛ نه بر اساس سلیقه و سلایق انسان‌ها تا زمانی که به قانون و برنامه تبدیل شده باشد محترم است و اگر تبدیل به قانون شد همه مکلف و موظفند. قانون را نعل به نعل اجرا کنند و هیچ فردی حق ندارد خلاف قانون عمل کند؛ حتی اگر رئیس جمهور باشد و اطاعت از قانون و همه‌ی موارد آن نه بخشی که دوست داریم یک اصل است. وی ادامه داد: وقتی قانون را درست اجرا کنیم می‌توانیم به تفاهم برسیم و در کنارهم برای آبادانی کشور قرار می‌گیریم، اما وقتی قانون را به خوشایند خود بخواهیم اجرا کنیم قطعا اختلافات دامن زده خواهد شد و مشکلات بدتر خواهد شد و ما هم در کمیسیون بهداشت و درمان هیچ چیزی جز عمل درست و کامل به قانون هدفمندی یارانه‌ها نمی‌خواهیم. پزشکیان با اشاره به ترک مجلس توسط رئیس جمهور گفت: اگر ما قرار است با یکدیگر متحد باشیم باید صحبت‌های هم را گوش دهیم و این که ما بعد از صحبت خود مجلس را ترک کنیم و بعد مدعی شویم که باید با هم متحد شویم و دست به دست هم دهیم یک تناقض است و هر کسی از این اتفاق درمی‌یابد که این مجلس و دولت ممکن است با هم مشکل داشته باشند؛ چرا که رفتار این گونه نشان می‌دهد و نمی‌شود گفت در زبان متحد باشیم، اما در عمل حرف مردم را گوش نکنیم. وی در پایان خاطر نشان کرد:‌ چه چیزی مهمتر از این است که دولت و مجلس با هم همپیمان شوند و با تلاش و کوشش مشکلات مردم را حل کنند؟ هیچ چیز مهمتر از این نیست و قانون است که ما را با هم متحد می‌کند و من سوال می‌کنم چطور ما خود قانون را زیر پا می‌گذاریم و مدعی می‌شویم طرفدار قانون هستیم؟ و باید بدانیم که مشکل مملکت ما تنها و تنها با انصاف و عمل به قانون حل می‌شود.

باهنر: بیکاری خانواده‌ها را آزار می‌دهد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا در چند ماه باقی‌مانده دولت دهم به کمک مجلس به حل مشکلات روزمره مردم و یافتن راه‌حل‌های کوتاه مدت برای جبران فشار به اقتصاد خانوار بپردازد و برای گام‌های بلندتر فرصت بحث کارشناسی و تفاهم قائل شود. محمدرضا باهنر اظهار کرد: آنچه امروز نقل محفل است، راجع به هدفمندی است بارها هم بحث شده که اجرای هدفمندی جزء آرزوهای دیرینه دولت‌ها و مجالس بوده و طرحی است که از اجرای آن ناگزیریم و باید آن را به سر منزل مقصود برسانیم به همین دلیل بود که مجلس همت بالایی گذاشت و دولت هم همت بالاتری تا مرحله اول هدفمندی کلید خورد. وی افزود: از ابتدا این اختلاف نظر وجود داشت که دولت ادعا می‌کرد، این طرح را یک دفعه اجرا کنیم و ما می‌گفتیم آن را به تدریج و ظرف پنج سال اجرایی کنیم، نمی‌خواهیم بگوییم یک طرف خیر مطلق و دیگری شر مطلق بوده، بلکه هر کدام از دو سناریو مزایا و معایبی داشت، ولی ما گفتیم یک مرحله از هدفمندی اجرا شود تا توان اجرایی، مدیریتی و تاب تحمل اقتصاد خانوار، بنگاه‌های اقتصادی و دولت برآورده شود و بعد از پایان مرحله اول اشکالات آن حل شود و بعد از آن قدم دوم برداشته شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تردیدی نیست که هدفمندی یارانه‌ها برخی از منابع را نصیب کرده و بالاخره باید مرحله بعدی آن آغاز شود، اما ما اشکالاتی در مرحله اول احساس کردیم که تا برطرف نشود و به تفاهم نرسیم ممکن است اجرای مرحله دوم کار را سخت کند. نایب رییس مجلس یادآور شد: اختلاف نظر کارشناسی این است که ما می‌گوییم تا جایی که ممکن است اقتصاد خانوار را با خدمات عمومی جبران کنیم. ما در بودجه 91 هم تصویب کردیم که در مرحله دوم هدفمندی بخش سلامت، بیمه بیکاری و تقویت بنگاه‌های تولیدی در دستور قرار گیرد. نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: کارشناسان بخش سلامت و بهداشت بارها گفته‌اند که اگر نیمی از نقدینگی که به خانوار می‌دهیم به بخش سلامت می‌دادیم می‌توانستیم بیش از 90 درصد از شهروندان کشور را از هزینه‌های درمان معاف کنیم؛ درمان‌های سختی که بعضا یک خانوار را از هستی ساقط می‌کند و شاهدیم که درد بی‌پولی خانوارهایی که مریضان سختی دارند بسیار سخت‌تر از خود آن مرض است. وی همچنین با اشاره به آمار بیکاری در کشور یادآور شد: نمایندگان با همه وجود احساس می‌کنند بیکاری بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد از سوی دیگر ما با 40 هزار تومان با اقتصاد خانواده آغاز کرده‌ایم و امروز به گفته خود مسوولان دولت مقدار زیادی از این پول مستهلک شده و این 40 هزار تومان ارزش دو سال قبل را ندارد در این میان اگر ما 400 هزار تومان هم یارانه بدهیم مجبور می‌شویم از جیب دوم مردم 500 هزار تومان به عنوان هزینه تورم برداشت کنیم. باهنر با اشاره به وضع نامساعد بنگاه‌های تولیدی تصریح کرد: مساله بیکاری و فروپاشی برخی از بنگاه‌ها برای ما اظهر من الشمس است. ما می‌خواهیم سیستم بانکی نقدینگی و بقیه موارد را اصلاح کنیم و فکر می‌کنیم روند هفت سال گذشته علی‌رغم بخش‌هایی که قابل دفاع است، اما برخی شاخص‌های اساسی کشور را متزلزل کرده است. نایب رییس مجلس در پایان اظهار کرد: در هفت،‌ هشت ماه باقی مانده به پایان دولت دهم دست به دست هم دهیم و برخی مشکلات روزمره مردم را حل کنیم، زیرا اقتصاد خانوار تحت فشار است و دهک‌های زیادی هستند که نمی‌توانند هزینه‌های زندگی را جبران کنند بنابراین به همراه دولت راه‌حل‌های کوتاه‌مدتی بیندیشیم و برای گام‌های بلندتر فرصت بحث کارشناسی و تفاهم قرار دهیم.

میرکاظمی: اگر طرح تحول اقتصادی به صورت کامل اجرایی شود تحول به وجود می‌آید

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید به سرعت و طبق شرایط موجود در قانون اجرایی شود، گفت: وابستگی روز‌افزون به نفت تهدیدی برای کشور به شمار می‌آید. مسعود میرکاظمی با بیان اینکه در ابتدای زمان اجرای قانون هدفمندی در دولت نهم بوده است، به توضیح در مورد اجرای این قانون پرداخت و گفت: طرح تحول اقتصادی در هفت محور نظام ارزی، بانکی، بهره‌وری، گمرک، هدفمندی و شبکه ارزی تدوین شد. این هفت محور اگر به صورت کامل اجرایی شود آنگاه می‌توان در کشور شاهد تحول اقتصادی یعنی اصلاح شاخص‌های کلان باشیم. وی با تاکید بر اینکه وابستگی روزافزون به نفت تهدیدی برای اقتصاد به شمار می‌آید، گفت: در 30 سال گذشته علیرغم تاکید تمامی دولت‌ها بر کاهش وابستگی به نفت شاهد بودیم که عملا روز به روز وابستگی به نفت بیشتر شده است. البته کشور احتیاج به نقدینگی دارد و بیشترین درآمد نیز از نفت حاصل می‌شود. میرکاظمی با بیان اینکه درآمد اصلی کشور از تبدیل دلارهای نفتی به ریال حاصل می‌شود، گفت: متاسفانه پایه پولی در چند سال گذشته به هم ریخته است. اگر بخواهیم کشور را از تورم خارج کنیم باید رشد اقتصادی باثبات داشته و به سمت اقتصاد غیرنفتی برویم. وی با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمندی باید بخشی از درآمدها برای اصلاح ساختار اقتصادی اختصاص داده شود، گفت: متاسفانه آنچه در عمل رخ می‌دهد این است که بخشی از درآمدهای هدفمندی برای یارانه‌ها واریز می‌شود که در نهایت شاهد کسری حدود 13 هزار میلیارد تومان در سال جاری شده‌ایم که باید این میزان از بودجه برداشت شود. این موضوع فشار را به نفت بیشتر می‌کند و به هم‌ریختگی شاخص‌های اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد. میرکاظمی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی باید به سرعت اما با شرایطی اجرایی شود، گفت: اگر قانون هدفمندی و طرح تحول اقتصادی که با کار کارشناسی به قانون تبدیل شد، به درستی اجرا می‌شد در آینده نزدیک شاهد مدیریت قوی اقتصادی در کشور می‌بودیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود مدیریت ارزی قوی در کشور، گفت: در سال گذشته 62 میلیارد دلار واردات و 44 میلیارد دلار صادرات بوده که در اینجا حدود 18 میلیارد دلار تفاوت تزریق ارز وجود داشته است. از طرف دیگر بانک مرکزی 80 میلیارد دلار تزریق ارز کرده است، حال سوال این است که چرا باید بازار ارزی به هم بریزد؟ چرا در آن زمان سکوت وجود داشت؟

میرکاظمی همچنین با تاکید بر اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ذیل طرح هفت‌گانه تحول اقتصادی گنجانده می‌شود، گفت: این قانون باید همزمان با اجزای دیگر طرح تحول اقتصادی اجرایی شود و از طرف دیگر باید به گونه‌ای حرکت کرد که منابع حاصل از هدفمندی برای ترمیم بودجه و مواردی همچون حمایت از بخش تولید و تامین اجتماعی مطرح شود.

وی همچنین تاکید کرد: طرح هدفمندی و طرح تحول اقتصادی به عنوان اصلاح ساختار اقتصادی باید نگاه شود؛ نه اینکه صرفا پولی بیاید و پولی به جایی رود و دعوا بر سر منابع باشد.

نماینده قوچان: تعامل دولت و مجلس خروجی کارها را بهینه می‌کند

نماینده مردم قوچان در مجلس گفت: هم‌اندیشی برای رفع مشکلات و تعامل دولت و مجلس منجر به بهینه شدن خروجی کارها می‌شود. هادی شوشتری با تشکر از حضور احمدی‌نژاد در مجلس با بیان این‌که «قانون اساسی تعامل و همکاری قوا را دقیقا طراحی کرده است و در بین سایر قوانین کشورهای دیگر ممتاز و شایسته است» گفت: نمایندگان بر اساس مفاد اصول 121 و 67 قانون اساسی سوگند خورده‌ایم تا از اصول قانون اساسی و حقوق مردم پاسداری کنیم. شوشتری با تاکید بر این‌که «تهیه بودجه مساله امروز اقتصاد کشور است» گفت: بودجه سندی برای مدیریت کلان اقتصادی است که بنا به الزامات قانونی باید تا 15 آذرماه به مجلس ارائه می‌شد، اما با تاسف فراوان اکنون در آخر دی ماه هستیم و هنوز بودجه به مجلس تقدیم نشده است. وی با تاکید بر این‌که «بودجه باید به موقع به مجلس تقدیم شود تا بررسی‌های آن انجام شود» گفت: لازمه وجود امکان مدیریت اقتصاد این است که بودجه به موقع ارائه شود، آیا این منطقی است که دولت در ارائه بودجه در این شرایط اقتصادی خاص تا این حد تغییر داشته باشد؟ نماینده قوچان در ادامه به مقالات و پژوهش‌های مختلف کارشناسی در مورد وضعیت اقتصادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: نقدینگی کشور به مرز بحرانی 400 هزار میلیارد تومان رسیده است، این سیل مهیب پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت. شوشتری همچنین به مشکلات واحدهای تولیدی و نبود نقدینگی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مردم همه جا شرمنده‌ی آنها هستند. وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد گفت: عدم سرمایه‌گذاری و عدم حمایت از تولید منجر به بیکاری هزاران جوان تحصیلکرده شایسته شده است که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند منجر به آسیب‌های امنیتی برای کشور شود.

پورابراهیمی: باید در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به پیامدهای آن توجه جدی شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم می‌گویند ما یارانه‌های نقدی دریافتی را به دولت بازپس می‌دهیم، ولی دولت قدرت خرید ما را به ما برگرداند. محمدرضا پورابراهیمی گفت: پس از پرداخت یارانه‌های نقدی، قیمت‌ها به قدری افزایش یافت که مردم فقط می‌توانند با پول ثابت مانده‌شان 40 درصد قدرت خرید دو سال قبل را داشته باشند. نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه پرداخت نقدی یارانه‌ها منجر به افزایش ثروت ثروتمندان شد، گفت: پرداخت نقدی یارانه‌ها به جای غنی‌تر شدن فقرا،‌ موجب فقیرتر شدن آنها و ثروتمندتر شدن ثروتمندان شد. وی افزود: باید در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به پیامدهای آن از طریق همکاری با کارشناسان توجه جدی شود و در این رابطه باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها باید در چند محور و تحولات اساسی لحاظ شود و فقط نمی‌توان این قانون را به تنهایی مبنای تمام تصمیم‌گیری‌ها محور قرار داد؛ دلیل آن این است که بدون توجه به اقدامات موازی با هدفمندسازی یارانه‌ها، پیامدهای منفی بسیاری در پی خواهد داشت. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دلیل سوء مدیریت در حوزه ارزی در کنار تشدید تحریم‌های بین‌المللی، ارزش پول ملی به شدت افت کرد. پورابراهیمی از مدیران اقتصادی کشور پرسید مگر در ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار نبود قیمت حامل‌های انرژی به فوب خلیج‌فارس نزدیک شود؟ ولی به دلیل ناتوانی در مدیریت ارزی قیمت حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته است، اکنون بنزین، گازوئیل و گاز با فرض دو دلار در هر لیتر در حدود 6000 تومان قیمت پیدا کردند و این در حالی بود که مدیریت ارزی همزمان با تغییر قیمت حامل‌های انرژی باید به درستی مدیریت می‌شد. وی با اشاره به پیامدهای ناشی از پرداخت یارانه‌های نقدی، تصریح کرد: کمک‌های اجتماعی در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تاکید قانونگذار بود و اصلا یکی از عوامل افزایش نرخ تورم، تزریق شدید نقدینگی ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بود. از سال 1384 که حجم نقدینگی بالغ بر 93 هزار میلیارد تومان بود پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به 430 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت به خوبی نقش تزریق نقدینگی ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را نشان می‌دهد. نماینده مردم کرمان در مجلس خطاب به دولتمردان تاکید کرد: برای تبعات این موضوع باید برنامه‌ریزی کنیم؛ هر چند که مجلس نیز در این خصوص پیشنهاداتی دارد. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی‌ مردم از کاهش قدرت خرید، گفت: مردم می‌گویند در یک جیب ما پول گذاشته شد، ولی جیب دیگرمان با افزایش نرخ تورم، قدرت اقتصادی‌مان به شدت کاهش یافت. پس از پرداخت نقدی یارانه‌ها قیمت‌ها به قدری افزایش یافت که مردم با پول ثابت مانده‌شان که افزایش نیافت، فقط می‌توانند تا 40 درصد کالاهای دو سال قبل را تهیه کنند. برخی مردم هم می‌گویند ما یارانه‌های نقدی دریافتی‌مان را به دولت بازپس می‌دهیم، ولی دولت قدرت خرید ما را به ما برگرداند. پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ارائه هر چه سریعتر لایحه بودجه سال 1392 تاکید کرد و افزود: چه موضوعی مهم‌تر از این که موضوع لایحه بودجه باید سریعتر به مجلس بیاید؟ و اشکالی ندارد که دولت پیشنهادات یارانه‌ای خود را در قالب لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد دهد. وی خطاب به رییس‌جمهور تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد تکلیف اصلی شما ارائه لایحه بودجه است بنابراین به این وظیفه قانونی خود عمل کنید.

نظری مهر: کاش رییس‌جمهور می‌ماند و سخنان نمایندگان را می‌شنید

یک عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه فکر کردیم سخنان رییس‌جمهور در مراسم تحلیف وی است، گفت: اگر شعار نبود بسیاری از کارها بر روی زمین نمی‌ماند. محمدجواد نظری مهر نیز در جلسه علنی امروز با اشاره به سخنان رییس‌جمهور گفت: ای کاش رییس‌جمهور در این جلسه می‌ماند و سخنان نمایندگان را می‌شنید. وی تصریح کرد: نمایندگان که سخنانشان برخاسته از دل مردم است و حرف مردم را می‌گویند قطعا مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده‌اند و می‌توانند دست دولت را در اجرای این کارها بگیرند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت در تذکر مربوط به اصول 52، 121 و 122 قانون اساسی اظهار کرد: رییس جمهور نیز در جلسه امروز به سوگند خود اشاره کردند، اما به رییس‌جمهور مسائل و مصائبی را که در کشور وجود دارد می‌گویم: آیا بودجه که مهمترین مسئله است را سر وقت به مجلس آوردید؟ 2.5 میلیون اشتغالی که قول دادید برای آن چه کردید؟ و اینها هم با ناکارآمدی مواجه شده و اشتغال در کشور هنوز مشکل اساسی است.

نظری مهر خاطر نشان کرد: در مورد هدفمندی یارانه که قرار بود با شیب ملایمی جلو رود اما اجرایی نشد شما با توجه به سوگندی که خوردید آیا این کارها را انجام داده‌اید؟

وی تاکید کرد: فکر کردیم سخنان امروز رییس‌جمهور بیشتر مراسم تحلیف وی است و رییس‌جمهور تازه آمده و مطالبی را که عنوان می‌کند می‌خواهد تازه کار را شروع کند، ولی آقای رییس‌جمهور پایان کار شماست.

نماینده مردم کردکوی در مجلس با بیان اینکه اگر شعار نبود بسیاری از کارها بر روی زمین نمی‌ماند اظهار کرد: آیا تمام مسائلی که در استان‌های مختلف چه در بخش صنعت و یا اشتغالزایی وجود دارد اجرا شده است؟ چه کسانی باید کاملا در اجرا با تمام قوا کارها را پیش می‌بردند؟

نظری مهر ادامه داد: آقای رییس‌جمهور شما گفتید دانه درشت‌ها را معرفی می‌کنید چند نفر معرفی شدند؟

وی در ادامه با اشاره به مسائل موجود در بخش بهداشت و درمان گفت: دانشگاه‌ها با کسری 1100 میلیاردی مواجه هستند، اگر بیمارستانی مشکل داشته باشد مردم چه باید بکنند؟

گردآوری : / مرجع خبر : تابناک
تاریخ درج خبر : 1391/10/27
جدیدترین خبرها
جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلا و ارز
سقوط ناگهانی قیمت سکه و ارز
سکه هنوز حباب دارد
دستور روحانی برای بررسی گفت‌وگو با 1+5
اجناس الکترونیکی ارزان شد
بهای جهانی طلا به پایین‌ترین قیمت در 33 ماه گذشته رسید
قیمت خانه کاهش یافت
قیمت خودرو با افت نرخ ارز کاهش نمی‌یابد
آمادگی واشنگتن برای پرواز مستقیم به تهران
حباب 20 درصدی قیمت مسکن/ کاهش قیمتها آغاز شد

آرشیو خبرها
اخبار
دلایل کاهش نرخ طلا و ارز در بازار+قیمت‌های امروز
معمای «ارز» ارزان در پایان دولت احمدی‌نژاد
اخبار روز
افزایش نظارت‌ بر قیمت زمین در دولت جدید
کاهش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟
قیمت‌های کاهش یافته خودرو اعلام شد
برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز
سرگردانی بازار ارز و نوسان شدید قیمت‌ها
نیازی به مصادره روحانی نیست!
سید حسن خمینی به روحانی چه توصیه‌ای کرد؟
رویکرد متفاوت سیما در مستند «چرا روحانی»
ادامه روند کاهش قیمت طلا و ارز در بازار
نرخ ارز باز هم کاهش می‌یابد
دیدار حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی
جزئیات دیدار عارف با روحانی
سونامی کاهش قیمتها به مسکن رسید
عارف با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد
با کاهش نرخ ارز حباب قیمت مسکن هم می‌ترکد
قیمت باقی خودروهای داخلی تعیین نشد
کوچ سرمایه‌ها از سکه و دلار
عارف: با دولت روحانی همکاری می‌کنم
احمدی‌نژاد ۳ بار درخواست حکم حکومتی کرد
پگاه آهنگرانی به روحانی چه گفت؟
نرخ بالای میوه در میادین+ریز قیمت‌ها
کاهش شدید قیمت طلا و ارز در بازار
آغاز پیش فروش مگان هاچ‌ بک در ایران + قیمت
قفل بازار خودرو در انتظار «کلید»
خاتمی: دولت روحانی نمی‌تواند معجزه کند
کدامیک‌ از وزرا هفته گذشته از احمدی‌نژاد صد سکه طلا گرفتند
خاتمی به روحانی تبریک گفته است؟
پیش‌بینی کاهش قیمت خانه در ماه‌های آینده
واریز یارانه دارو به حساب خانوار بزودی
قالیباف دیگر شانس حضور در شهرداری را نخواهد داشت
تحلیف روحانی دو روز بعد از تنفیذ برگزار می‌شود
ایران تا صبح نخوابید
توصیه عارف به روحانی درباره احمدی‎نژاد
حق‌الناس را جدی بگیرید
جدیدترین قیمت‌ خودروهای پرتیراژ داخلی
احمدی‌نژاد و روحانی دیدار کردند
جزئیات احضار رئیس جمهور به دادگاه
اشتون: منتظر برقراری دولت جدید ایران خواهیم ماند
خاکشیر، نوشیدنی روزهای گرم تابستان
رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست خبری
استان‌هایی‌که عجیب‌ترین رای‌ها‌ را به صندوق ریختند
احمدی‌نژاد با شکایت لاریجانی به دادگاه احضار شد
حضور افرادی همچون "عارف" در دولت یازدهم
علت افزایش قیمت ارز به روایت وزیر اقتصاد
دستگیری چند تن از عوامل مخل بازار ارز
اسامی نهایی منتخبان شورای شهر تهران
یارانه‌ نقدی پردرآمدها قطع می‌شود
همه وعده‌های اقتصادی "روحانی" در دولت تدبیر و امید
تاثیر کاهش قیمت ارز بر بازار IT
زمان اولین نشست خبری حسن روحانی
رمز عبور‌ «جی‌میل» سرقت شد
دستور فوری احمدی‌نژاد به 2 وزیر اقتصادی
کشف عضوی جدید در بدن انسان!
کاخ سفید:همچنان آماده تعامل مستقیم با ایران هستیم
حسن روحانی درباره‌ی فرهنگ قول داد که...
پیام روحانی خطاب به مردم ایران
حضور خاتمی و سید حسن خمینی در منزل عارف
واکنش اشتون به منتخب شدن روحانی
پیام تبریک احمدی نژاد به مردم و روحانی
عارف پیروزی روحانی در انتخابات را تبریک گفت
انتخابات برنامه‌ دلالان خودرو را به هم ریخت
شکست اصولگرایی لازم بود!
قیمت سکه و طلا کاهش یافت
اعلام نتایج ترکیبی از کل کشور است
نبض تند بازار خودرو
سریال تکراری سیب‌زمینی
حمله به حساب دهها هزار ایرانی در جیمیل
ورود خودروهای آمریکایی به ایران با طعم انتخابات
در این کافی‌شاپ یاد بدبختی‌هایتان بیفتید!
سید محمد خاتمی رسما از حسن روحانی حمایت کرد
بازار مسکن رونق می‌گیرد
تمام وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره اینترنت
حمایت رسمی هاشمی از روحانی
زمان برداشت یارانه خرداد اعلام شد
مطهری : کناره‌گیری عارف مدبرانه و حکیمانه بود
نامه روحانی به محمدرضا عارف
ستادهای عارف در اختیار روحانی قرار می گیرد؟
بهمنی وعده داد: نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی می‌شود
چه کسی خودرو را گران کرد؟
تولید دو ماهه خودرو اعلام شد
عارف انصراف داد+متن بیانیه
اجماع شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بر روحانی
دستگیری نصاب دوربين مخفي در منزل تازه عروس
حدادعادل از انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد
قیمت خودرو افزایش یافت + جدول قیمت ها
خدمات رایتل در کدام شهرها قابل دسترسی است؟
واکنش رییس ستاد روحانی به احتمال بررسی مجدد صلاحیت
ائتلاف عارف و روحانی قطعی است
جواب منفی انتظامی و پرستویی به یک کاندیدا
ظلم آشکار به 7 کاندیدا و 77 میلیون ایرانی
استقبال خاتمی از ائتلاف عارف و روحانی
رخنه ماهی‌های آلوده در بازار
جدول/ قیمت انواع خودرو داخلی
پیش فروش تیبا 2 و عرضه 3 محصول جدید پارس خودرو
اظهار نظر نیکزاد درباره آینده مسکن
مسکن در زمستان‌ها گران‌تر می‌شود!
قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت
چه کسی قیمت خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند؟
پاسخ‌ وزیر اقتصاد به انتقادات
جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار
چگونگی تک نرخی شدن ارز/ نرخ بازار آزاد واقعی نیست
چاپ اسکناس‌های درشت‌ را در دستور کار داریم
مگان هاچ بک به ایران می‌آید
جی‌میل دوباره باز نمی‌شود؟!
احتمال برگزاری مناظره چهارم کاندیداها
واکنش صالحی به مناظره سوم کاندیداها
ائتلاف اصولگرايان با اين همه اختلاف!
شوک قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت
تولید خودروی هم‌کلاس پژو 308 در ایران
احتمال ائتلاف روحانی و عارف در روزهای آینده
گوشی برندهای معروف موبایل و خطر تشعشعات سرطان‌زا
بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی
نظر نامزدها درباره‌ی مناظره دوم چه بود؟
بهمنی: از واردات طلا تا 15 سال بی نیازیم






1